Vlogs en artikelen over Engels in het basisonderwijs
Wil je meer weten over de didactiek van Engels in het basisonderwijs, zodat je je vaardigheden kan verdiepen? Wil je weten waarom het goed is om de hele les Engels te praten? Of ben je benieuwd naar manieren om je leerlingen meer in het Engels te praten praten? Deze en andere vragen beantwoord ik in een serie artikelen en vlogs die gemaakt zijn bij de nieuwe lesmethode Stepping Stones Junior, van Noordhoff Uitgevers.
VLOGS
De aansluiting van PO op VO
In dit interview praat ik met een PO en VO leerkracht Engels over hoe zij samenwerken om de aansluiting van het PO naar het VO zo soepel mogelijk te laten verlopen en wat de voordelen zijn van vroeg beginnen met Engels. In het artikel over toetsing en evaluatie ga ik ook in op eindtoetsen voor Engels. Je kunt het downloaden op de website van Stepping Stones Junior |
|
Wat kan Nuffic betekenen voor basisscholen?
Nuffic is de Nederlandse organisatie voor internationalisering in het onderwijs. Scholen die Engels willen geven vanaf groep 1 of meer willen met internationalisering kunnen subsidie en ondersteuning krijgen van Nuffic. Myrna Feuerstake vertelt er meer over in dit interview dat ik met haar had. |
|
Hoe krijg je leerlingen aan het praten in het Engels?
Waar moet je op letten? Wat kan je doen? Hierover praat ik met Shirley van Brede School Rembrandt in Amstelveen. Ik heb er ook een artikel over geschreven. Je kunt het downloaden op de website van Stepping Stones Junior. |
|
Een voorbeeld van CLIL op de basisschool
Met Shirley praat ik over hoe zij gym geven in het Engels aan groep 6 t/m 8. Op de website van Stepping Stones Junior kan je het bijbehorende artikel downloaden. |
|
Waarom moet ik eigenlijk de hele les Engels praten?
En wat als mijn leerlingen me niet begrijpen?. Dat waren de vragen die Jorik me stelde en waarover we praten in deze vlog. Je leest er meer over in het artikel 'Doeltaal = Voertaal' dat je op de website van Stepping Stones Junior kunt downloaden. |
|
Het is best lastig om de hele les Engels te praten.
Wat als ik dingen verkeerd aan leer? Petra wilde graag weten of ik daar nog tips voor had. Je leest er meer over in het artikel 'Doeltaal = Voertaal' dat je op de website van Stepping Stones Junior kunt downloaden. |
|
Artikelen
Toetsing en evaluatie
Om de vorderingen van leerlingen te kunnen volgen of beoordelen is het noodzakelijk om te toetsen en evalueren, dus ook bij Engels. Maar er zijn vele manieren om dit te doen en het is heel belangrijk om te weten wat je precies wilt toetsen en waarom, want toetsen is geen doel op zich. Wat dat betekent voor Engels in het basisonderwijs, lees je in dit artikel dat je kunt downloaden op de website van Stepping Stones Junior.
|
Doeltaal = Voertaal - Engels geven in het Engels
Volgens de didactiek van het vroeg vreemdetalenonderwijs is het belangrijk om Engels te geven in het Engels, volgens het principe ‘doeltaal is voertaal’. Dat betekent dat je als leerkracht de hele les alleen maar Engels praat. Waarom dat belangrijk is, wat ervoor nodig is en hoe je ervoor kunt zorgen dat leerlingen je goed begrijpen, lees je in dit artikel dat je kunt downloaden op de website van Stepping Stomnes Junior.
|
Krijg ze aan de praat - spreekvaardigheid vergroten
Een veelgehoorde vraag van leerkrachten is hoe ze hun leerlingen meer kunnen laten praten in het Engels. Leerkrachten geven aan dat de leerlingen niet willen of durven praten of dat ze het gewoon heel moeilijk vinden. In deze whitepaper belicht ik een aantal mogelijke oorzaken van het niet spreken, beschrijf ik voorwaarden en activiteiten om de spreekvaardigheid bij leerlingen te vergroten en geef ik voorbeelden van deze activiteiten. Je kunt hele hele artikel downloaden op de website van Stepping Stones Junior.
|
CLIL in het basisonderwijs
Tweetalig voortgezet onderwijs waar leerlingen vakken in het Engels volgen via CLIL is al heel normaal. Nu steeds meer basisscholen Engels geven vanaf groep 1 en er zelfs een pilot loopt waarbij tweetalig onderwijs wordt gegeven op basisscholen, is er ook meer belangstelling voor CLIL in het basisonderwijs. Maar wat is CLIL nu precies? Dat lees je in dit artikel. Daarnaast vertel ik je wat de voordelen zijn van CLIL en waar je aan moet denken bij het invoeren van CLIL op school. Je kunt hele hele artikel downloaden op de website van Stepping Stones Junior.
|
Engels leren met 'songs and chants'
Veel methodes voor Engels in het basisonderwijs maken gebruik van liedjes bij het aanleren van de taal. Ook op internet zijn heel veel liedjes te vinden die speciaal gemaakt zijn om Engels te leren. Dat is niet voor niets. Naast dat het leuk is om met elkaar te zingen zijn er een heleboel redenen waarom liedjes zo’n goed middel zijn om een taal te leren. In een aantal methodes kom je ook chants, een soort raps, tegen. Wat chants precies zijn, lees je verderop in dit artikel. Daarnaast vertel ik je over de voordelen van het gebruiken van liedjes en chants en waarom juist chants zo belangrijk zijn. Je kunt hele hele artikel downloaden op de website van Stepping Stones Junior.
|
Engels in het basisonderwijs: wel of niet vroeg beginnen?
Steeds meer basisscholen in Nederland kiezen ervoor om al vanaf groep 1 of groep 5 Engels aan te bieden. Dit wordt ook wel vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) genoemd. Volgens Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in onderwijs, wordt op ruim 1150 scholen vroeg vreemdetalenonderwijs gegeven. Het overgrote deel van de scholen geeft Engels en een aantal scholen in de grensgemeentes kiest voor Duits of Frans.
In het basisonderwijs is het verplicht om Engels te geven in groep 7 en 8, maar scholen mogen eerder beginnen en tot maximaal 15 procent van de lestijd in het Engels lesgeven. Vroeg beginnen met Engels is dus niet verplicht, maar mag wel. Welke redenen hebben scholen om vroeg vreemdetalenonderwijs te geven? In dit artikel vertel ik je wat veelgehoorde argumenten tegen vvto zijn en de redenen waarom steeds meer scholen voor vvto kiezen. Je kunt hele hele artikel downloaden op de website van Stepping Stones Junior. |