14 februari is het Valentijnsdag. Een mooie aanleiding voor een aantal activiteiten over vriendschap en liefde. Voor de onderbouw een prentenboek. Voor groep 5/6 een gedicht en 'find-someone-who' spel met harten en voor de bovenbouw een verhaal over vriendschap en het maken en schijven van een vriendschapskaart. |
Dit bekende boek van Sam McBratney en Anita Jeram, hebben de kinderen waarschijnlijk al eens in het Nederlands gehoord. Dit keer luisteren ze naar de Engelse versie. Je kunt het boek voorlezen als je de Engelse versie hebt, of kijken naar het filmpje. Allebei kan natuurlijk ook.
Vertel vooraf dat het verhaal gaat over een 'hare'.A hare has long ears and can run very fast.
Little brown hare loves big brown hare very much.
How much does little brown hare loves big brown hare?
1. First he loves her this much - spreid je armen uit naar de zijkant
2. Then he loves her this much - strek je armen zo ver mogelijk uit boven je hoofd
3. Then he loves her this much - spring zo hoog als je kan
4. At last he tells her he loves her to the moon and back! (hang eventueel een plaatje van een maan in de klas waar de kinderen naar kunnen wijzen. In de gymzaal kunnen ze naar het plaatje rennen en weer terug).
Er is trouwens een officieel kanaal op YouTube met nog veel meer filmpjes over de dieren uit Guess How much I love You. De filmpjes gaan over allerlei onderwerpen zoals de seizoenen, vriendschap en avonturen. Zoals het lieve korte filmpje over Valentine hieronder. Je vindt het kanaal HIER.
Vertel eerst van wie jij houdt (bijvoorbeeld: your mother, father, mum, dad, brother, sister, daughter, son, partner, friend). Vraag dan van wie zij houden en laat ze in een zin antwoorden.
Who do you love? I love my .....
Voor groep 3/4 is er ook een werkblad waarbij ze de nummers 1 t/m 19 volgen om een tekening af te maken little brown hare (join the dots). Je vind dit werkblad en een aantal andere werkbladen op
http://www.guesshowmuchiloveyou.com/childrens-activities
Begin deze activiteit met het lezen van dit bekende Valentijns gedichtje van een anonieme schrijver (anonymous). Het is een kort liefdegedichtje (love poem).
Find someone who (Dit is een uitwerking van een activiteit uit een lesplan van Jo Bertrand.) Brainstorm met de leerlingen over dingen die een bepaalde kleur hebben. Bijvoorbeeld: carrots - orange, grass - green, banana-yellow etc.. Schrijf de combinaties op het bord. Speel daarna 'find-someone-who'. Print daarvoor onderstaand werkblad en knip de harten uit en daarna in tweeën. Geef elke leerling en helft van een hart. Zorg ervoor dat er van elke helft een wederhelft is. |
worksheet_hearts.pdf |
"I have grass. What do you have? I have green. We are a match / We aren't a match"
Als ze elkaar hebben gevonden gaan ze bij elkaar zitten en maken ze één van de volgende opdrachten:
1. wordsearch (geschikt voor groep 5 of lln die moeite hebben met spellen)
2. making words (geschikt voor groep 6)
De leerlingen zoeken woorden op die met Valentijnsdag te maken hebben. (Let op je moet soms even wachten voor de afbeeldingen in het word document geladen zijn. Lukt het niet download de beide activiteiten dan rechtstreeks van de website van bogglesworldesl )
valentines_wordsearch.doc |
In tweetallen proberen ze zoveel mogelijk woorden te maken van de letters in:
Happy Valentine's Day
Bogglesworldesl heeft hier een werkblad voor gemaakt met raadsels over de woorden die ze kunnen maken. Maar je kan de activiteit ook zonder werkblad doen. Schrijf de opdracht dan op het bord.
happy_valentines_day__2_.doc |
A story about friendship - gr 7/8 In de bovenbouw kijken en luisteren de leerlingen eerst naar het verhaal over de leeuw en de muis op LearnEnglishKids van de British Council. Het is een bekende fabel over een muis die een leeuw helpt waarna ze vrienden worden. Maak na het luisteren de oefening die eronder staat: lees het verhaal en vul de missende woorden in (even naar beneden scrollen). Als je nog meer wilt oefenen met het verhaal kan je hiernaast nog een werkblad vinden over het verhaal. |
|
Bespreek met de leerlingen wat volgens hen vriendschap is.
What is friendship? When are you friends? What do friends do?
Laat ze hier eventueel even in tweetallen over nadenken en antwoorden bedenken in het Engels.
Mogelijke antwoorden:
- friends help each other
- friends play together
- friends listen to each other
- friends like each other
Make a friendship pop-up card De leerlingen maken een 'friendship pop-up card' die ze aan een vriend geven die niet bij ze in de klas zit. Dit om te voorkomen dat sommige kinderen in de klas wel een kaart krijgen en anderen niet. Het mag natuurlijk ook een broer of zus zijn of opa of oma. Om de kaart te maken kunnen ze de instructies volgen op het werkblad van de British Council hieronder. Alleen plakken ze er nu geen verjaardagsplaatjes in, maar bijvoorbeeld een hartje of een voetbal voor een vriend die van voetballen houdt. De plaatjes kunnen ze zelf tekenen of downloaden van internet. Of ze volgen de instructies op deze website: een uitleg met plaatjes voor een eenvoudige pop-up card.
|
Help ze met een aantal voorbeelden:
You are my friend because........
Thank you for being my friend.
Vraag of ze een envelop met een postzegel mee willen nemen naar school en het adres van hun vriend(in). Dan kunnen jullie de kaarten ook echt op de bus.