Arts and crafts, oftwel kunstzinnige vorming, zijn lessen die je heel goed in het Engels kunt geven als CLIL les. Daarmee breid je de leertijd voor Engels uit zodat de leerlingen meer kunnen oefenen. In deze blog beschrijf ik een aantal arts and crafts activiteiten die rijk zijn aan taal. Voor de onder- en middenbouw een les of lessen over kleuren mengen en voor de bovenbouw over tekenen 'how to draw'. |
Kleuren mengen is een hele goede activiteit om de woorden voor de kleuren te oefenen en kinderen bewust te maken van het mengen van kleuren.
Laat de kinderen in de kring een groot stuk karton zien met daarop een klodder gele en blauwe verf. Vraag ze hoe de kleuren heten. Vraag dan of ze weten wat er gebeurt als je de twee kleuren mengt. "What happens when I mix yellow and blue?" Beeld uit dat je dit doet, maar doe het nog niet echt. Misschien is er wel iemand die weet dat het dan groen wordt. Mix daarna de twee kleuren en laat zien dat het inderdaad groen wordt.
Prentenboek bij deze les Een prachtig boek over kleuren en vriendschap dat heel goed past bij deze les is: Little blue and little yellow - Leo Lionni (De link verwijst naar Amazon, waar je even in het boek kunt kijken, maar het is ook in Nederland te koop). Het boek gaat over twee vriendjes 'little blue' en 'little yellow' die als ze elkaar een knuffel geven, veranderen in 'green'. Lees het boek nadat je in de kring de mengactiviteit van geel en groen hebt gedaan. Laat de kinderen vervolgens de knuffel van 'little blue and yellow' schilderen. Geef ze alleen geel en blauw als verf. |
| |
Met de middenbouw kan je ook andere kleuren gaan mengen en met alleen rood, geel en blauw bijvoorbeeld een landschap met een regenboog laten schilderen.
Op YouTube staan een aantal leuke filmpjes over het mengen van kleuren die je bij deze les kunt gebruiken. Ik heb gekozen voor een uitlegfilmpje met echte verf en een lied over kleuren mixen.
| |
How to draw - b.b./m.b.
Voor oudere leerlingen die al een beetje kunnen lezen en beter kunnen luisteren zijn er twee hele mooie websites waar ze kunnen leren hoe ze iets moeten tekenen.
Uitleg door tekenaars van kinderboeken - Guardian
De eerste website is van de Guardian: How to draw
Op deze website vertellen illustratoren van kinderenboeken hoe ze hun illustraties tekenen.
Vaak staat er ook bij uit welk boek komt. (Natuurlijk helemaal leuk als je het bijbehorende boek ook bekijkt en leest met ze).
Je kan de tutorials heel goed gebruiken als lees- en luisteroefening.
Kijk samen naar de uitleg en lees de tekst voor. De leerlingen luisteren- en lezen mee.
Het is een goed idee om ze vooraf wat vragen te stellen bij de eerste afbeelding van de uitleg. Waar denk je dat het over gaat? Wat ga je leren om te tekenen?
De tweede keer dat ze lezen en luisteren proberen ze ook een paar dingen te tekenen.
Daarna kan je de uitleg op papier aan ze geven zodat ze in hun eigen tempo verder kunnen werken.
Je kan de uitleg helaas niet downloaden, dus je zult het moeten kopiëren en plakken.
De afbeelding komt uit de uitleg van Ed Vere: How to draw a kitten called Max.
Op deze website staan allerlei filmpjes waarin Rob samen met een kind laat zien hoe je bijvoorbeeld een 'sock monkey' tekent. De filmpjes zijn heel goed te gebruiken als luisteroefening. Rob legt stap voor stap uit hoe je iets tekent en doet het voor. Rob spreekt Amerikaans Engels.
Kijk en luister eerst een keer naar het filmpje zonder te tekenen. Laat leerlingen woorden die ze niet kennen opschrijven (fonetisch mag voor deze oefening). Bespreek de woorden die ze tegenkwamen.
Luister en kijk dan nog een keer en laat de leerlingen mee tekenen. Hiervoor moet je het filmpje misschien af en toe pauzeren.
Naast 'how to draw' filmpjes staan er ook filmpjes over 'painting' and 'sculpting' op de website van Art4KidsHub.
- Laat de leerlingen een tekening maken met het figuur dat ze hebben geleerd in een bepaalde situatie of op een speciale plek. En laat ze elkaar vertellen over wat ze hebben getekend.
- Laat leerlingen elkaar vragen stellen over wat ze hebben getekend. Bijvoorbeeld: "Why is the cat red?" "Because I like red." "What's that?" "Her house." Doe dit voor, bijvoorbeeld met een tekening van jezelf waarover de leerlingen vragen mogen stellen. Schrijf mogelijke vragen op het bord en oefen ze indoen nodig.
- De leerlingen maken een kort stripverhaal met spraakballonnen (of één afbeelding met twee figuren die iets tegen elkaar zeggen)