Laatst zag ik de film Down to Earth. Een prachtig verhaal over het belang van een goede relatie met de natuur. In deze blog deel ik graag vier van mijn favoriete natuurbelevingsactiviteiten die ook heel geschikt zijn voor een CLIL les over natuur. Je hoeft er niet ver voor weg, een klein stukje plantsoen, tuin of park naast school is voldoende voor deze activiteiten. Dus lekker naar buiten met dit mooie weer en Engels leren in de natuur om ons heen! |
Dit is een activiteit voor alle leeftijden. Leerlingen focussen op de geluiden die ze om zich heen horen.
Zoek een plekje waar je vogels kunt horen. Laat leerlingen op de grond zitten of liggen en hun ogen dicht doen. Ze moeten heel stil zijn en goed luisteren. Ze houden beide handen in een vuist omhoog. Als ze een natuurgeluid horen (vogel, de wind etc.) openen ze, per verschillend geluid, een vinger van de linker vuist, Horen ze een geluid dat niet door de natuur wordt gemaakt (auto's, radio etc.) dan openen ze een vinger van de rechter vuist. Doe het voor.
Laat de leerlingen 2-5 minuten luisteren. Hoeveel verschillende geluiden hebben ze gehoord? Wat hebben ze gehoord? (car, birds, children, bike, the wind in a tree, a dog etc.) Met de bovenbouw kan je praten over wat natuurlijke en onnatuurlijke geluiden zijn. Bijvoorbeeld; zijn geluiden van mensen natuurlijk of onnatuurlijk?
Als er verschillende vogels te horen zijn, kan je de oefening herhalen en alleen laten luisteren naar vogelgeluiden. Hoeveel verschillende vogelgeluiden kunnen ze horen?
In deze oefening werken de leerlingen in tweetallen. De ene leerling is de camera en de andere de fotograaf. De camera heeft de ogen dicht en de fotograaf leidt de camera voorzichtig naar een mooi stukje natuur zoals een bloem, een stukje mos op een stam, een mooie plant, een vlinder, of een mooi uitzicht. In en om school werkt het het beste om naar interessante details te zoeken. De fotograaf richt voorzichtig het hoofd naar het stukje natuur en tikt dan even op de schouder van de camera en zegt 'open'. De camera doet de ogen even open. Na 3-5 seconden tikt de fotograaf weer op de schouder en zegt 'close', waarop de camera de ogen weer dicht doet. Doe dit voor met een leerling. Let op: you take a picture (not make a picture)
Als iedereen het snapt gaan ze om de beurt een aantal foto's maken (3 per leerling is vaak genoeg).
Laat ze na afloop hun favoriete foto tekenen en/of beschrijven. Bespreek wat ze hebben gezien. Zoek bijvoeglijke naamwoorden op om te beschrijven wat ze hebben gezien (beautiful, fantastic, soft, rough, colourful, interesting). Welk gevoel gaf de foto je? (It made me happy / quiet / excited / relaxed...)
Een actief spel voor de midden- en bovenbouw over de manier waarop vleermuizen geluid gebruiken om hun prooi te vangen. Je speelt het op het speelplein of in de gymzaal.
Praat eerst met de leerlingen over hoe vleermuizen (bats) een prooi vangen zoals nachtvlinders / motten (moths). Ze gebruiken hiervoor 'echolocation'. In het filmpje met 'bat facts' wordt dit goed uitgelegd. Het andere filmpje is een popliedje over 'echolocation'.
| |
De leerlingen staan in een kring. 1 leerling is 'the bat' en die heeft een blinddoek voor, want hij jaagt met zijn oren. 3 tot 5 andere leerlingen zijn de 'moths'. Zij staan ook in de kring. De vleermuis probeert dan de motten te vangen. Wanneer de vleermuis roept 'bat' dan roepen de motten terug 'moth'. Het geluidssignaal van de vleermuis wordt dus terug gekaatst door de motten. Als een mot niets terug roept is hij/zij af. De vleermuis gebruikt zijn oren om de motten te vangen. De motten moeten in de kring blijven. Als de vleermuis tegen de kring aan loopt, sturen de leerlingen in de kring de vleermuis voorzichtig terug in de goede richting. De kring moet stil zijn, anders kan de vleermuis de motten niet horen!
Om het spannender te maken, kan je ook twee vleermuizen in de kring zetten.
Tot slot een lesidee dat ik beschreef in een van mijn laatste Facebook posts. Het idee komt uit een webinar van fotografe Gabby Salazar dat ze gaf voor National Geographic Young Learners.
Leerlingen gaan op zoek naar vormen in de natuur (triangles, squares, circles etc) en maken hier foto's van. (Toelichting in video hieronder - 2:27 min. tot 4:23 min).
Bespreek eerst welke vormen ze kennen (of leer ze de namen van verschillende vormen). Laat een aantal afbeeldingen zien van vormen in de natuur. Als je zoekt op 'shapes in nature' vind je heel veel mooie afbeeldingen. Herkennen de leerlingen de vormen in de foto's?
Laat ze dan zoeken naar deze vormen in de natuur (om de school) en als het kan foto's maken. Als foto's maken niet gaat kan je de leerlingen ook een lijst geven met vormen en plek om op te schrijven hoe het eruit ziet en waar ze de vorm hebben gezien. In de klas laten ze elkaar de foto's zien en vertellen ze welke vormen ze gevonden hebben.
Op Facebook zet ik overigens regelmatig ideeën of interessante links die niet in de blog terecht komen. Dus als je die niet wilt missen volg me dan op mooije.education
Ik hoop dat ze ook tot jouw favorieten gaan behoren.
Marion