Hier vind je een kort artikel over de achtergrond van Halloween.
De British Council heeft een leuke quiz over Halloween om te spelen met de bovenbouw. Je kan het in twee teams spelen.
Monsters in the classroom - bodyparts
Het thema monsters leent zich uitstekend voor allerlei activiteiten over lichaamsdelen.
Monsters tekenen Onderbouw Teken samen een monster. Gebruik de woorden voor de lichaamsdelen die de kinderen kennen. Teken de vorm van een hoofd op het bord (Een beetje gekke vorm is leuk. Peervormig werkt goed of langwerpig). Vraag dan aan de kinderen hoeveel ogen het monster heeft (How many eyes does the monster have?) en teken het op het bord. Doe dit ook met de oren, mond, tanden, neus en eventueel haren (teken individuele haren). Een grote snottebel uit de neus is altijd een groot succes. Het is een goede oefening om de meervouden te oefenen (tooth - teeth, eye-eyes, noses-noses, etc.) en het tellen. Als het monster af is, vraag dan aan de kinderen of ze een leuke naam weten voor het monster en schrijf die erbij. De kinderen kunnen nu hun eigen monster tekenen en die een naam geven. Je kan een aantal kinderen vragen stellen over hun monster; how many eyes, noses.... of vraag hele goede leerlingen zelf hun monster te beschrijven. |
Begin met het gezamenlijk tekenen van een monster, zoals hiervoor beschreven en voeg nu ook armen en benen toe. Geef daarna een tekendictee. Jij beschrijft het monster en de kinderen tekenen wat je zegt.
Daarna kunnen ze zelf een monster tekenen en voor de klas of in groepjes aan elkaar beschrijven.
Bovenbouw
In de bovenbouw kunnen kinderen hun eigen monster tekenen en daarna met iemand uit een ander groepje zelf een tekendictee doen. De kinderen mogen elkaars tekening niet zien. Om de beurt beschrijft het een kind zijn of haar monster en moet het andere kind het monster tekenen.
Op LearnEnglish Kids kan je ook op het digibord een monster maken. Als je op het knopje 'listen' drukt, dan zegt het monster wat voor ogen, mond etc. hij wil (I'd like red eyes please). Je kan ook zelf met de klas kiezen hoe het monster eruit moet zien. Als het monster af is kan je het laten dansen, zingen, niezen of opblazen.
In het lied 'Ugly Monster' Van Cambdrige University Press, zingt een lelijk monster hoe hij eruit ziet. Past goed bij de vorige teken activiteit.
| |
Abracadabra is een grappig lied over een tovenaar die zijn vriendje wil omtoveren, maar dat gaat niet helemaal goed. Kinderen kunnen de toverspreuken mee doen. Onder het filmpje kan je een werkblad downloaden met een luister-, lees- en schrijfoefening. (moet je wel eerst inloggen met een gratis account)
| |
In het online magazine van Pilgrim's canterbury, Humanizing Language Teaching staat een goed artikel over drama en Engels. Hieronder een voorbeeld van een drama activiteit voor groep 5-8 over monsters.
Het hele artikel kan je hier lezen.
Mime a monster
Time: 15 minutes.
Language aims: vocabulary of parts of the body and listening for details.
Other aims: working in pairs; working on physical co-operation.
Descriptions: The children work in pairs or groups. The teacher describes a monster which the children make between them with their bodies.
Preparation: Prepare the descriptions of the monsters. For example: Make a monster with two heads, three arms, one leg, and a tail.
In class:
Point at the various parts of the body which you are going to use and elicit the names to check that the children are familiar with them.
Ask for two volunteers to come to the front of the class. Explain that they are going to work together to make a monster according your description
Describe the monster and help the volunteers to make it with their arms, legs and other parts of their bodies. Ask for comments from the class. Give positive feedback that will help the other students when they are making the monsters.
Repeat the activity with the whole class.
Note the pairs who have made interesting monsters.
Follow-up: Get the children to draw pictures of the monsters and make a gallery or a “monster catalogue”.
Variation: The children work in groups of three or four to make a monster. One child in each group gives instructions which the other follow .the teacher looks around the class describes one of the monsters, and the other children identify it.
Make a monster competition
Cambridge University Press heeft een wedstrijd uitgeschreven voor basisschoolleerlingen. Het hoort bij de methode Kid's Box, maar ook als je die niet gebruikt mag je mee doen met de klas. Maak monsters van afvalmateriaal en zet ze op de foto. Op de wedstrijd website van CUP kan je alle informatie vinden.
Stuur je de foto's ook naar mij als je mee gaat doen? Dan zet ik de mooiste op de website!